تافل چیست | تافل یا آیلتس؟

/ / آموزش زبان انگلیسی

تافل چیست ؟

آزمون تافل TOEFL که مخفف Test of English as a Foreign Language است به معنای آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی است .یکی از آزمون‌های معتبر جهان است .که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود.  در صورت کسب نمره‌ی قابل قبول این آزمون متقاضیان می‌توانند از آن در جهت اهداف خود نظیر مهاجرت شغلی و یا تحصیلی استفاده کنند.

این آزمون توسط مؤسسه ای‌تی‌اس ETS در دو نوع کاغذی و اینترنتی برگزار می‌شود و در بیش از نه هزار دانشگاه و مؤسسه از بیش از یکصدو سی کشور جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد.آزمون کاغذی فقط در مناطقی‌ صورت می‌گیرد که امتحان از طریق اینترنت امکان‌پذیر نیست.امتحان تقریباً 4 ساعت طول می‌کشد . از چهار بخش گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن تشکیل شده است.

آزمون تافل از چهار بخش تشکیل شده است که تکمیل آن در حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامد. البته مدت زمان این آزمون در گذشته، ۴ ساعت بود که بعد از انجام اصلاحات جدید، به ۳ ساعت کاهش یافت و یک استراحت ۱۰ دقیقه‌ای نیز در بین آزمون وجود دارد. این آزمون از چهار بخش Reading و Listening و Speaking و Writing تشکیل شده است که از هر بخش می‌توانید در نهایت، ۳۰ نمره و در کل ۱۲۰ نمره کسب کنید. بهتر است که نمرات هر یک از این بخش‌ها بالای ۲۰ باشند چراکه پذیرش در دانشگاه‌های معتبر به طور معمول به نمره‌ای بالا در هر یک از این بخش‌ها نیاز دارد.

لازم به ذکر است که مدرک آزمون بین المللی تافل از تاریخ صدور آن به مدت ۲ سال معتبر خواهد بود.هدف از طراحی این آزمون دانش‌‌آموزان و دانشجویانی است که قصد تحصیل در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان را دارند.

نحوه ثبت نام در آزمون تافل

برای ثبت نام در آزمون تافل شما باید به وبسایت ETS مراجعه کرده و به بخش TOEFL رفته و اطلاعات خود را برای ثبت نام وارد نمایید و مراحل پرداخت هزینه تافل را انجام دهید. پس از ثبت اطلاعات و تایید در مرحله‌ی بعد شما می‌توانید زمان و مکان امتحان خود را از بین گزینه‌هایی که در پیش روی شما قراردارد انتخاب نموده و با توجه به همین زمان و مکان انتخابی و بعد از پرداخت آزمون تافل، در تاریخ معین برای شرکت در آزمون اقدام نمایید.شما پس از انتخاب شهر و زمان مورد نظر پرداخت تافل را می­‌بایست از طریق کارت‌های بین‌المللی مانند PayPal , MasterCard و یا سایر کارت‌های ارزی پرداخت نمایید. پس از پرداخت آزمون تافل، کدی به شما ارسال خواهد شد که می‌بایست آن را روز امتحان برای ورود به جلسه همراه خود داشته باشید.

هزینه این آزمون در کشورهای مختلف متفاوت است.هزینه ثبت نام آزمون تافل در ایران ۲۴۵ دلار آمریکا است.تافل در جهان

مدارک مورد نیاز آزمون تافل :

  1. پاسپورت امضا شده عکس‌دار
  2. کارت ملی عکس‌دار
  3. گواهی‌نامه رانندگی (گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی پذیرفته نمی‌شود.)
  4. کارت پایان خدمت یا معافیت

ازمون تافل در ایران

بر طبق داده‌های موجود ، این آزمون در شهرهای  امل ،  تبریز،  شیراز ،  ارومیه،  زنجان به صورت اینترنتی، در جزیره کیش و کرج به صورت کاغذی، و دراصفهان و تهران به هر دو صورت برگزار می‌گردد.

هم‌اکنون این آزمون در ایران فقط به صورت مبتنی بر اینترنت (ibt) برگزار می‌شود.

بخش های ازمون تافل

تافل از چهار بخش تشکیل شده است که به ترتیب عبارت است از:

Reading – Listening – Speaking – Writing

بخش ریدینگ تافل

بخش ریدینگ در ازمون تافل حرف اول را می‌زند. این بخش شامل سه قسمت است. 54 دقیقه طول می‌کشد و شامل 30 سوال (10 سوال در هر بخش) می‌شود. ممکن است، 40 سؤال با محدودیت زمانی 72 دقیقه هم داشته باشید.به خاطر داشته باشید که این قسمت‌ها نسبتاً طولانی هستند و حدود 700 کلمه دارند.ریدینگ تافل

بخش لیسنینگ

بخش Listening آزمون تافل شامل موارد زیر است:

  • ۳-۴ سخنرانی (ارائه درس) که هرکدام زمانی برابر با ۳-۶ دقیقه دارند و در هر سخنرانی، باید به ۶ سوال پاسخ بدهید.
  • ۲-۳ مکالمه بین دو نفر و هریک، زمانی ۳ دقیقه‌ای را به همراه ۵ سوال برای هر مکالمه شامل می‌شوند.

به طور معمول در آزمون تافل، یک یا چند برگ کاغذ A4 در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید برای یادداشت‌برداری، خاصه برای بخش Listening از آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید با دقت بیشتری به سوالات مربوطه پاسخ دهید.

لهجه آزمون تافل در بخش Listening محدود به یک ناحیه خاص نیست و لهجه‌های آمریکای شمالی، انگلیسی، نیوزیلند یا استرالیا را در بر می‌گیرد تا برای آزمون‌دهنده، انعکاس بهتری از لهجه‌های کشورهای مختلف فراهم شود.گوش دادن در تافل

بخش اسپیکینگ

بخش Speaking این آزمون بمنظور ارزیابی مهارت مکالمه در دانشگاه طراحی شده است . در مجموع، ‍۱۷ دقیقه برای پاسخ‌گویی به سوالات، زمان خواهید داشت.

  • سوال ۱ به عنوان سوال مستقل یا «Independent Speaking Task» شناخته می‌شود. چراکه برای پاسخ به آن نیاز دارید از ایده‌ها، نظریات و تجربه‌های خود استفاده کنید.
  • سوال دوم تا چهارم نیز به عنوان سوالات یکپارچه یا «Integrated Speaking Tasks» شناخته می‌شوند. زیرا باید از مهارت‌های مختلف زبانی شامل مکالمه، خواندن و مهارت شنیداری برای پاسخ به سوالات استفاده کنید.

بخش رایتینگ

در بخش رایتینگ آزمون تافل شرکت­‌کنندگان با دو سوال روبرو هستند که دسته‌بندی آنها همانند سوالات بخش اسپیکینگ است، یعنی دو نوع Independent و Integrated یا همان مستقل و تلفیقی.

برای سوال اول معمولا شما با سوال تلفیقی روبرو خواهید شد که این سوال سه مهارت لیسینینگ، ریدینگ و رایتینگ شما را مورد سنجش قرار می‌دهد.سوال دوم شما در بخش رایتینگ سوالِ مستقل است­، در این بخش از شما خواسته می‌­شود با توجه به موضوع درخواستی انشایی درباره­‌ی آن بنویسید.

بخش رایتینگ مستقل آزمون تافل ۲۰ دقیقه از امتحان شما را شامل می‌شود، طبق نتایج بدست آمده از تجربیات شرکت‌­کنندگان در این بخش پاسخ قابل قبول، پاسخی است که جواب سوالات را در ۳۰۰ کلمه جمع­‌بندی کند.رایتینگ ازمون تافل

منابع ازمون تافل چیست ؟

در هر آزمون‌ ، باید مجموعه‌ای از لغات عمومی و دانشگاهی را در خاطر داشته باشید و به همین منظور می‌توانید از کتاب‌های زیر استفاده کنید. تا هم در ازمون تافل به کارتان اید و هم ازمون های دیگر .

  • Focus on Vocabulary 2: Mastering the Academic Word List

  • English Collocations in Use

  • Longman Essay Activator

  • 504 Absolutely Essential Words

  • English Grammar in Use

  • Complete Guide to TOEFL Test

  • Oxford Preparation Course for the TOEFL iBT Exam

  • TPOازمون

  • Focus on Vocabulary 1: Bridging Vocabulary

ازمون ایلتس چیست ؟

آیلتس (IELTS) که برگرفته از سرواژگان (International English Language Testing System) به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است، یکی از آزمون‌های مورد قبول و معتبر زبان انگلیسی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود. آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر در برابر آزمون امریکایی تافل ، قرار می‌گیرد. داوطلبان آزمون آیلتس در کنار تفاوت ساختاری آزمون آیلتس به تافل ، باید هنگام انتخاب کشور مقصد در مهاجرت نیز بین این دو آزمون، اولویت‌بندی باشند.ایلتس چیست

بخش های ازمون ایلتس

به هنگام بررسی آزمون‌های آیلتس و تافل بهتر است در ابتدا، نوع و ساختار هر یک از آزمون‌ها را بشناسیم. آزمون آیلتس و تافل هر دو تمامی مهارت‌های چهارگانه زبان اعم از «Reading» و «Listening» و «Writing» و «Speaking» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. تمامی این مهارت‌ها در آزمون آیلتس پشت سر هم و در یک روز قابل انجام هستند و میان آن‌ها هیچ استراحتی هم وجود ندارد. البته بخش Speaking می‌تواند قبل یا بعد از آزمون اصلی انجام شود که این مورد، بستگی به مرکز برگزاری آزمون دارد.

برای هریک از دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال، بخش‌های Listening و Speaking یکسان هستند و بخش‌های Reading و Writing بسته به نوع آزمون با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل

فاوت اصلی آزمون آیلتس و تافل در نوع برگزاری این آزمون است. در ایران، آزمون تافل به صورت آنلاین و اینترنتی برگزار می‌شود. به تازگی، امکان برگزاری آزمون کامپیوتری آیلتس نیز در ایران فراهم شده است. در بیشتر مراکز آموزشی در دنیا، هر دو آزمون آیلتس و تافل مورد قبول هستند و تنها در برخی موارد، برای تحصیل در انگلستان، فقط آزمون آیلتس اعتبار دارد.

زمان آزمون آیلتس نسبت به تافل کوتاه‌تر است. در گذشته، مدت زمان آزمون تافل، ۴ ساعت بود که تفاوت زیادی با آزمون آیلتس داشت اما این تفاوت با بازنگری‌های اخیر در آزمون تافل، کاهش پیدا کرده است.تفاوت تافل و ایلتس

مهارت‌های زبان در هر یک از دو آزمون، با ترتیب متفاوتی ارائه می‌شوند. در آزمون تافل، مهارت‌ها به ترتیب خواندن (Reading)، گوش کردن (Listening)، مکالمه (Speaking) و نگارش (Writing) را شامل می‌شوند و این مهارت‌ها در آزمون آیلتس به صورت گوش کردن، خواندن و نگارش ارزیابی می‌شوند و بخش مکالمه نیز قبل یا بعد از آزمون اصلی خواهد بود.

آزمون تافل همانطور که گفته شد، مقیاسی از صفر تا ۱۲۰ را شامل می‌شود و شخص امتحان دهنده، در هر اشتباه یک یا چند امتیاز (از بین ۱۲۰ امتیاز) از دست می‌دهد در حالی که در آزمون آیلتس، در صورت اشتباه، 0/5 امتیاز (از بین ۹ امتیاز) کم خواهد شد. البته هر آزمون، برای امتیازدهی از قوانین مشخصی استفاده می‌کند که این قوانین به طور مداوم، بازبینی می‌شوند.